Al 101 jaar een begrip in Eindhoven

We zijn dan wel een oude(re) school, maar we lopen voorop als het gaat op digitaal onderwijs, maatwerk en persoonlijke aandacht. Op het Van Maerlantlyceum doe je niet alleen kennis en vaardigheden op, maar ontwikkel je je ook als sociale, breed-geörienteerde, nieuwsgierige (wereld)burger. Op het Van Maerlant leer je met plezier!

(Ver)nieuwbouw 2023

#(ver)nieuwbouw

Het Van Maerlantlyceum is een school met een heel eigen, warme sfeer in een prachtig gebouw, midden in een park. In dezelfde straat is onze dependance: De Jacob. Bovendien begint in het zomer van 2022 de verbouwing van ons hoofdgebouw. In september 2023 hebben we een prachtig gerenoveerd monumentaal pand met een mooi licht nieuw gedeelte.

Ook de tijdelijke huisvesting is goed geregeld. We verhuizen tijdelijk met de lessen naar de Von Flotowlaan mits dit op tijd beschikbaar is. Een andere optie is om gebruik te maken van onze dependance De Jacob. In beide gevallen gaan de lessen door en kan er goed geleerd worden!

Emmeken van der Heijden, rector: "De school ligt op een prachtige centrale locatie aan het park. Maar een mooie locatie is niet genoeg. We zijn toe aan een gebouw dat past bij het onderwijs van nu én de toekomst. Daarom gaan we na 67 jaar in ons huidige pand (ver)nieuwbouwen. Naar verwachting openen we het vernieuwde schoolgebouw in de zomer van 2023. Bovendien hebben we in januari 2021 ook het voormalig pand van het Aloysius verderop in de straat in gebruik genomen. Zo kunnen we Corona-proof onderwijs blijven bieden en hebben we meer ruimte voor de practica van natuur- en scheikunde en andere praktijkvakken, waaronder drama en muziek en art & technology."

#nooitsaai

Wij bieden een breed pakket van vakken aan. Naast de gewone lessen is er ruimte voor onderzoeksvaardigheden, robotica, art & technology, debatteren, extra talen, programmeren, creatieve vakken en heeft de school een eigen Makerslab. En... we bieden gewoon goed onderwijs. Het slagingspercentage ligt hoog, maar de toetsdruk is juist lager dan op andere scholen.

Het Van Maerlantlyceum is ook een Brainportschool: wij werken samen met de vervolgopleidingen en bekende bedrijven in de regio op het gebied van design, ondernemerschap en techniek. Zo gaat een leerling naar ASML of krijgt les van een ondernemer, wetenschapper of kunstenaar.

#altijdjezelfzijn

Goed leren kan alleen in een veilige omgeving met een prettige, pestvrije sfeer. Wij bieden dat, al jarenlang. Onze school is een plek waar iedereen aandacht heeft voor elkaar, waar leerlingen – van alle gender(s), overtuigingen en afkomst – welkom zijn.